معرفی بینش مطهر

جنگ نرم که جنگ عقیده‌هاست مسئله جدیدی نیست؛ دشمنان از ابتدای انقلاب این تهاجم را شروع کردند اما این مسئله تقریباً به تازگی برای ما عیان شده است. بر اساس اسناد افشا شده سال‌های گذشته دشمنان علیه نظام قسمتی از توطئه‌های دشمنان انقلاب آشکار شده است.

افتتاحیه بینش مطهر

با همکاری دفتر نهاد و تشکّل بسیج دانشجویی برگزار شد؛

افتتاحیه طرح " بینش مطهر " در دانشگاه علوم پزشکی
مراسم افتتاحیه طرح " بینش مطهر" با هدف بازخوانی آثار استاد شهید مطهری، در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در نخستین نشست طرح بینش مطهر که با حضور جمعی از دانشجویان و اعضای تشکّل های دانشجویی برگزار شد، دکتر هاشمی گلپایگانی مسئول موسسه طرح بینش مطهر، مباحثی را در خصوص “ چرایی و چیستی طرح مطالعاتی شهید مطهری و سطوح اجرای آن” بیان کرد.
آثار شهید مطهری؛ احیاکننده‌ی تفکر دینی
دکتر هاشمی گلپایگانی در مراسم افتتاحیه طرح " بینش مطهر "، آثار شهید مطهری را احیاکننده‌ی تفکر دینی دانست و گفت: بخش عمده‌ی بینش و تفکرات دینی در جامعه امروز، باید بر اساس این آثار بازخوانی و بروز رسانی شوند.
وی با اشاره به ترویج تفکرات نهلیستی و پوچ گرا در دنیای امروز و پشتیبانی های مستمر رسانه ای در اشاعه آن، ایجاد شبهه و دین گریزی را مهمترین هدف این امر برشمرد و افزود: در برابر مکتب ها و گرایشات پوچ گرا که مسائل بنیادی، همچون فلسفه وجودی انسان را به چالش کشیده و او را موجودی بی هدف در چرخه آفرینش معرفی می کنند، آثار و تفکرات اندیشمندانی همچون شهید مطهری ابزاری کارآمد در مقابله با این انحرافات فکری خواهد بود.
استاد دانشگاه امام صادق (ع)، در خصوص سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری هم گفت: این آثار به شکل سطح بندی شده ( از آسان به سخت ) و در قالب شیوه های مباحثه و کلاس محور ارائه می شود که در پایان طرح، ضمن تقویت بنیه‌ی اعتقادی فرد، او را در ترویج و تبلیغ آموزه های دینی نیز توانمند خواهد ساخت؛ اما پیش از آغاز این فرآیند باید گام های مهمِ " چرایی، چیستی سیر مطالعاتی آثار" طی شود تا نظام انگیزشی فرد تحریک شده و او را نسبت به تداوم این فرآیند مصمم سازد.
گفتنی است؛ سلسله نشست های مرتبط با طرح بینش مطهر از بیستم آبان ماه در قالب نشست های گروهی و مباحثه ادامه خواهد یافت.
آزادی انسان
نمودار - صوت‌های استاد هاشمی - تصاویر جلسات مباحثه
آزادی بندگی
سامانه ثبت‌نام

معرفی طرح بینش مطهر

جنگ نرم که جنگ عقیده‌هاست مسئله جدیدی نیست؛ دشمنان از ابتدای انقلاب این تهاجم را شروع کردند اما این مسئله تقریباً به تازگی برای ما عیان شده است. بر اساس اسناد افشا شده سال‌های گذشته دشمنان علیه نظام قسمتی از توطئه‌های دشمنان انقلاب آشکار شده است. ضمن اینکه همچنان لایه‌هایی از این خصومت‌ها مخفی مانده است. چندی پیش یکی از مسئولان آمریکایی طی مصاحبه‌ای گفت: «ما در جنگ سخت نتوانستیم توفیقاتی را در ایران کسب کنیم در واقع جنگ سخت باعث وحدت بیشتر بین افراد می‌شود بنابراین باید از ابزار جنگ نرم استفاده کنیم تا علاوه بر اینکه بتوانیم یک استحاله فکری در مردم ایران خصوصاً جوانان ایجاد کنیم، تفرقه را در بین مسئولان و نهادها تشدید کنیم» و می‌بینیم که ایده دشمن این گونه است. اسرائیل و آمریکا، دشمنان حیله‌گر و غدار کشور ما هستند و برای اینکه در عرصه جنگ نرم توفیقاتی به دست آورند، روش‌های مختلفی را به کار می‌برند. دشمن با ایجاد شک و تردید در بین جوانان سعی دارد آنان را گمراه کند در واقع دشمن می‌خواهد آنها نسبت به مبانی اعتقادی و اصول، ارزش‌ها و بنیادهای فکری دچار تردید شوند و با ایجاد علامت سوال، آنان را نسبت به پیشینه تاریخی و فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی کشورشان به شک بیندازد.از طرفی در بیان جوانان ما آن طور که باید، شناخت و آگاهی لازم را نسبت به مبانی و اندیشه ناب اسلامی و مبانی فکری-اعتقادی نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد بنابراین به نظر می‌رسد یکی از ابزارهای مقابله با حربه‌های جنگ نرم، تعمیق معرفت و شناخت دانشجویان نبست به این مبانی می‌باشد و آثار شهید مطهری به دلیل ویژگی های زیر می تواند منبع خوبی برای افزایش آگاهی نسبت به مبانی فوق و مقابله خوبی با این هجمه‌ها باشد:
الف) آثار استاد شهید در عین حال که دارای مبانی عمیق فکری و فلسفی است، مطالب را با زبانی ساده و روان و قابل استفاده برای همگان بیان داشته است. ایشان با قلمی‌ روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی‌ و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم، بی غلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداختند.

ب) مجموعه آثار شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه)، خلق یک نظام واحد فکری و ارائه چهارچوب مشخصی از اندیشه اسلامی‌ است. در نگاه نخست به این مجموعه، اینطور به نظر می‌رسد که ایشان به موضوعات مختلف و پراکنده‌ای، که در مقاطع مختلف زمانی و مناسبت‌ها و پیشامدها مطرح می‌شده‌اند، پرداخته است. موضوعاتی همچون آزادی، حقوق زن، ایرانیت و اسلامیت، هجرت و جهاد، حماسه حسینی، مهدویت، عدل، جاذبه و دافعه و ... اما در نگاهی عمیق و جامعتر در می‌یابیم که هر چند ایشان نیازهای جامعه را در مقاطع مختلف مورد توجه قرار داده، ولی آثار ایشان از آنجا که همگی از یک منبع و تفکر اصیل اسلامی‌ نشأت گرفته است، مجموعه منسجم و منظمی‌ را تشکیل می‌دهد که این نظام واحد دارای اصول و فروع و شاخ و برگ و میوه است.

ج) به روز بودن، کارآمدی و کاربردی بودن آثار شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه) ویژگی مهم این آثار است که استاد در صدد توجه دادن و توجه نمودن به اقتضائات زمانه می‌باشد. شناخت و فهم نیازهای ثابت و متغیر جامعه و پاسخگویی عقلانی و مبنایی به آنها در هر زمانی از رموز موفقیت یک اندیشمند مصلح است. استاد با بهره‌گیری از این شیوه توانسته است کارآمدی مطالبشان را علی رغم گذشت زمان حفظ کند بلکه آن را به عنوان یک طریقه متقن به کسانی که با آثار ایشان مانوس می‌شوند، بیاموزد تا در هر زمانی با شناخت آن مقتضیات به استقبال مسائل و شبهات عصر خود بشتابند.

د) ایمان و تعبد شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه) در عین عقلانیت و بهره جستن از تفکر و اندیشه از ویژگی‌های بارز ایشان است به گونه‌‌ای که در آثار و سیره عملی ایشان هر یک از این دو جنبه، دیگری را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد. او ثابت نمود که تفکر عقلانی با تعبد وحیانی نه تنها منافاتی ندارد، بلکه هر دو موید و مکمل یکدیگرند.شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه) در مباحث، نشان داد که تعبد، مساوی با تعصب و بی منطقی نیست، علمی‌بودن، بی دینی و اباحه گری را به دنبال نخواهد داشت. در سراسر آثار ایشان نقد و چون و چرا و پرسش به چشم می‌خورد. ایشان مسائل را آگاهانه تحلیل می‌کرد و نمی‌خواستند که دیگران هم چیزی را چشم بسته بپذیرند، در عین حال که سرشار از ایمان و باور دینی بودند، خود و دیگران را مستدلاً ملزم به رعایت جزئی‌ترین دستورات دینی می‌نمودند.آثار شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه) در پی تربیت متعبدان عاقل و عاقلان متعبد است.

هـ) از آنجا که «هر نظامی‌ موجودی خود را نیازمند به یک نظام فکری و عقیدتی به عنوان تکیه گاه و پشتوانه می‌داند» و با توجه به تصریح ولی معظم فقیه مبنی بر اینکه« آثار شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه) مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی‌است»، پس لازم و ضروری است که برای حفظ و تداوم این نظام اسلامی‌ به صورت جدی، فراگیر و برنامه‌ریزی شده به آثار شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه) پرداخته شود. برای نظامی‌ همچون نظام جمهوری اسلامی‌ که با انواع و اقسام مشکلات و مسائل مواجه است، شرط لازم ماندگاری و تداوم، تبیین مبانی فکری بر اساس مکتب می‌باشد.

و) در مورد هیچ مجموعه آثاری به مانند آثار شهید مطهری (رحمه‌الله‌علیه) از جانب بزرگان دین و معتمدین علمی‌ و دینی به رهپویان هدایت و سعادت به این مقدار سفارش و توصیه بر مطالعه و حفظ آن نشده است. نمونه بارز آن توصیه حضرت امام (رحمه‌الله‌علیه) است که قلم و زبان او را بدون استثناء آموزنده و روانبخش می‌دانند و مواعظ و نصایح او را که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت گرفته، برای عارف و عامی‌ سودمند و فرح زا توصیف می‌نمایند و می‌فرمایند: «آثاری که از او هست بی‌استثناء همه آثارش خوب است، من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثناء آثارش خوب است ایشان بی استثناء آثارش خوب است، انسان‌ساز است. می‌فرمایند «من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیر اسلامی‌ فراموش شود»
بنابراین دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی در نظر دارد طرح بینش مطهر برگزار کند. شیوه برگزاری طرح به شکل ذیل می‌باشد.
1- همایش توجیهی وتوزیع منابع (انجام شد)
2- شروع طرح و آغاز مباحثه (شروع از نیمه آبان)
هر کدام از دانش پژوهان باید در گروه مباحثه 5 الی 7 نفره تقسیم می شوند و طبق تقسیم‌بندی که در اول هر کتاب است مطالعه هر هفته را شروع می‌کنند و در پایان جلسات مباحثه با حضور استاد برگزار می‌شود.

3-تعریف مباحثه:
تثبیت و تعمیق یک سلسله مفاهیم و گزاره های آموخته شده از طریق گفتگو و تبادل ایده‌ها و نظرات به گونه‌ای که متضمن نوعی تاثیر و تاثر متقابل باشد و گاهی برای یافتن پاسخ سئوالی و پیدا نمودن راه حل مشکلی است.

4-چرا مباحثه؟
1- تعدد افقها و نگاههای مختلف با سلایق گوناگون به یک مسئله، که باعث درک عمیق و گسترده‌تری از مسائل خواهد شد.
2- تسلط نسبی بر مطالب به جهت ارائه آن به دیگران
3- تصحیح برداشتهای اشتباه توسط دیگران واستاد
4- توانمندی نقادی همراه با استدلال در مواجهه با سئوالات و شبهات
5- تحکیم مطالب و عدم سطحی‌نگری (ماندگاری و درک عمق مطالب آموخته شده از طریق مباحثه نسبت به مطالعه چندین برابر است)

5- روش مباحثه:
جلسه مباحثه به صورت هفتگی با آمادگی و مطالعه مقرری‌ها که توسط سرگروه و بر اساس جدول زمانبندی معین شده است برگزار می شود. سرگروه خلاصه ای از مباحث و نکات کلیدی را مطرح و اندیشه جویان به نوبت دیدگاه خود را مطرح می‌نمایند. سرگروه مدیریت جلسه را بر عهده خواهد داشت و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای جلوگیری خواهد نمود، سئوالات و شبهات حل نشده برای ارجاع به مربی، توسط سرگروه در برگه مباحثه ثبت، و با توجه به عملکرد اندیشه جویان، امتیاز آنان نیز توسط سرگروه در نمونه برگ مباحثه درج می‌شود توصیه می‌شود.

žاهمیت مذاکره علم در روایات
چنین روشی مصداق «مذاکره علم» است که در احادیث بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله در حدیث ابوذر که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به او فرموده‌اند: «یا اباذر جلوس ساعةٍ عند مذاکرة العلم احبّ الی الله تعالی من قرائة القرآن کلّه اثنی عشر الف مرّة». نمی‌فرماید درس بخوانید، بلکه می‌فرماید در جایی که بحث علمی می‌شود، آنجا بنشینید، که یک ساعت نشستن در جایی که بحث علمی می‌شود، یکی از ثمراتش این است که از دوازده هزار ختم قرآن ثوابش بیشتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا هر گونه سوال در رابطه با طرح با شماره 38411536-051 واحد خواهران تماس حاصل فرمایید.

آزادی بندگی

آزادی انسان

نمودار کل مباحث کتاب
صوت‌های استاد هاشمی
آزادی انسان 1
آزادی انسان 2
آزادی انسان 3
آزادی انسان 4
آزادی انسان 5
جلسات مباحثه

Please publish modules in offcanvas position.